Milyen alkalmazásokat használhatunk digitális oktatáshoz?

El tudom képzelni, illetve tapasztalom is, hogy a kissé idősebb korosztály most nehezen birkózik meg a digitális oktatással. Gondolok itt a pedagógusokra. Nehéz hirtelen kiképezni magunkat, s a sok jó tanácstól nehezen látni a fától az erdőt. Rengeteg megoldás van a helyzetre, de valóban nagyon nehéz minddel egyszerre szembesülni, a sok alkalmazás között eligazodni, melyik mire jó, melyik a legkönnyebb, hogy kéne magunkat fokozatosan bevezetni a 21. századba, ha eddig egyáltalán nem vagy csak alig használtuk tanításhoz ezeket az eszközöket. Nem célom minden egyes ilyen lehetőségnek utánamenni és feltárni azokat, egyelőre csak azokat válogatnám össze, amik talán a legkézenfekvőbbek.

Először mindenkinek bizonyára az jut eszébe, hogy kész fájlokat, diákat, word dokumentumokat lehet e-mailben küldeni. Ez való igaz, azonban vagy egyesével küldjük a diákoknak, vagy egy csoportos e-mail címre. Választ azonban biztos, hogy egyesével kapunk csak tőlük, azt is csak írásban, és ez még mindig a legkevesebb kontakttal járó „oktatás”. Ami egyetemen teljesen bevált módszer, középiskolában vagy általánosban azonban annál kevésbé állja meg a helyét.

Második ötletnek a családomon belül legalábbis a videó hívások jöttek. Erre alkalmas például a Skype, 50 ember esetében is lehet vele videó hívást (vagy sima, hanghívást) indítani. Persze, érdemes azoknak, akik épp nem beszélnek „lenémítani” a mikrofonjukat, hogy ne legyen hangzavar és kavalkád. Szintén alkalmas erre a Viber, aminek előnye, hogy nem kell hozzá felhasználónév sem, csak telefonszám alapján is működik. Illetve maga a Facebook üzenetküldő szolgáltatása (Messenger) is képes hang és videó hívásra. Ez egy nagyon jó lehetőség, azonban térjünk ki a hátrányára: ehhez az kell, hogy minden gyerek egyszerre csatlakozzon be a videó beszélgetésbe, ami nem túl gördülékeny, időt vesz igénybe, rengeteg a „Haló, haló? Hallasz?” rész, nagy osztályok esetében pedig nem tudom, mennyire hatásos. Ezen kívül ehhez a módszerhez minden gyereknek kell lennie saját gépének vagy telefonjának (töltőn, mivel merül a készülék a hívás közben), és éppen „itt és most” kell figyelnie, csatlakoznia a beszélgetéshez. Ez egyáltalán nem könnyű, pláne, hogy a mostani helyzetben még három kisöcsi csüng a nyakán, anyu hívja ebédre, egyébként a kisbaba pedig üvölt a háttérben, és még apu is videótelefonál. Ez a módszer arra jó, ha szeretnénk interaktív beszélgetős órát tartani, ahol a diákok hozzá tudnak szólni, és azonnali reflektálásra van szükségünk.

Egy másik lehetőség a stream. Ez élő, onine videót jelent. Tehát a tanár „élőzik”. Sok felület van, ahol ezt meg lehet tenni, talán a „legegyszerűbb” a Facebookon, mert azt már biztos ismeri az idősebb pedagógus is és vélhetően a Facebook csoportokat is. Facebook csoportot létre lehet hozni (számítógépen jobb fent: létrehozás-> csoport). Be lehet állítani „privátra”, ami azt jelenti, hogy csak a csoport tagok látják az ott lévő dolgokat. Tehát létre lehet hozni külön osztályoknak csoportot, pl. XY iskola, 9B, Magyar. Ebbe fel lehet venni „meg lehet hívni” egymást, a diákokat, vagy más pedagógust. Mi is meghívhatjuk őket, ha az ismerőseink, vagy ők egymást is, ha úgy van beállítva a csoport. Ennek előnye, hogy innentől kezdve Józsi bácsi 9B osztályának a magyar órával kapcsolatos dolgait ide mind fel lehet tölteni. Lehet írni sima „posztot”, fel lehet tölteni word dokumentumot, vagy ppt (diákat), Youtube videókat, erre pedig tudnak kommentálni a gyerekek. Mindenki látja, mindenki letöltheti, és tudunk írni oda ezzel kapcsolatban. És streamelni is lehet. Vagyis „élő videózni”. Ez egyébként pont az a módszer amit most a kormányunk alkalmaz, csak mi most zárt csoporton belül gondolkodunk ebben. Nyilván nem az egész Facebookon szeretnénk élőzni, hogy a szomszéd Gizike néni is lássa, hogy töri órát tartunk. Hanem csak az arra létrehozott csoportban, csak azoknak a diákoknak, akiknek szeretnénk. Szóval itt tudunk élő videózni a csoporton belül, azaz látnak és hallanak bennünket a diákok „azonnal, itt és most”, de és itt a lényeg: később is visszanézhetik! Tehát ha már megebédelt, vagy végre csönd van a lakásban. Ez az ún. frontális osztálymunka helyettesítésére kiváló megoldás, Józsi bácsi el tudja mondani a fizika óráról, amit szeretne, vagy épp Petőfiről. Azonban a gyerekek csak írásos kommentben tudnak erre reagálni, azonnal is visszajelezve, vagy utólag „komment formájában”. Ha olyan órát akarunk tartani, ahol nem fontos, hogy rögtön kérdezzenek, vagy ha nem szeretnénk Skype-olni, Viberezni, ez egy jó alternatíva.

Profibbaknak pedig természetesen adott a Youtube is. Például a telefonunkkal vagy kameránkkal előre felvehetünk egy videót, ott pedig közzétehetjük azt. Előnye, hogy ha értünk a videószerkesztéshez, tudjuk szerkeszteni, vágni, módosítani, stb., mielőtt közzétennénk azt. De így mondjuk, nem csak a mi diákjaink, hanem mindenki láthatja azt, más iskolák diákjai, szülők, bárki. Tehát szégyenlősöknek nem a legjobb, előnye viszont, hogy ha sok ilyen kerül fel az internetre, az az egész oktatást megváltoztatja, hiszen x év múlva is fent maradhat a videó, és rengeteg tananyag, „előadás” bárki számára így elérhetővé válik.

Lássuk a feladatokat: Amit mi családon belül szerintem a legtöbbet használunk, az a Learningapps nevű weboldal. Nagyon egyszerű, magyar nyelvű a kezelése, létre lehet hozni mindenféle feladatokat, pl. feleletválasztós, rövid válaszos, párosítós, stb., vagy lehet válogatni a már kész „tankockák” közül is, ezeket csoportba rendezni, stb. Ha van osztályunk, s diákjaink regisztrálnak, azt is nyomon tudjuk követni, ki hogy és milyen ütemben, milyen megfeleléssel teljesíti a feladatokat. Ezeket egyébként a fentebb említett Facebook csoportokban is meg lehet osztani.

Amivel csak most barátkozunk, az a Google Classroom azaz Google Tanterem, erről egy videót találtam nektek. Szintén az a lényege, hogy lássuk, melyik diákunk adott osztályon belül hogy oldja meg az általunk készített feladatokat, tudjunk kommunikálni posztokkal, kommentekkel, azonban személyes véleményem szerint ennek kissé bonyolultabb a használata, szóval talán nem feltétlen ezzel érdemes kezdeni. De azoknak, akik már járatosak ezen a területen, ez is egy nagyon jó megoldás lehet:

Biztos eszembe jut még a napokban valami, egyelőre remélem, ezzel tudtam valamelyest segíteni, illetve tudom ajánlani pedagógusoknak Facebookon az „Ikt eszközök alkalmazása alsó tagozaton” nevű csoportot, ahol most rengeteg tanáccsal látják el egymást a tanárok/tanítók, nem csak alsósoknál alkalmazható módszerek/alkalmazások kapcsán.